
Quirin Schiermeier, Munich
Investigations into Germany’s largest case of
scientific misconduct have ended in shrill
discord. Members of an independent task
force set up to investigate the scandal by the
DFG, Germany’s main research granting
body, are now complaining that the agency
has watered down their report.

Accusations of scientific fraud were first
raised in 1997 against two cancer
researchers, Friedhelm Herrmann and Mar-
ion Brach, who worked together at the Max
Delbrück Centre for Molecular Medicine in
Berlin in the early 1990s. As investigations
continued, allegations of data fabrication
extended to more and more papers. Together
with subsequent scandals, the case has
sparked fears that misconduct may be rife in
German clinical research.

In its final report into the Herrmann and
Brach affair, published in June 2000, the six-
member task force concluded that data in at
least 94 papers had either definitely or “high-
ly probably” been manipulated (see Nature
405, 871–872; 2000). But since then, a bitter
row has been simmering between the task
force’s members and the DFG.

Under pressure from the lawyers of one
researcher under suspicion, Lothar Kanz,
now at the University of Tübingen, the DFG
deleted passages from the task force’s report
describing alleged irregularities in two
papers, published in Blood (84, 1421–1426;
1994) and The New England Journal of 
Medicine (333, 283–287; 1995). The papers
were co-authored by Kanz, his Tübingen 
colleague Wolfram Brugger and Roland
Mertelsmann of the University of Freiburg.

The dispute has boiled over in recent
weeks. Ulf Rapp, a cell biologist from the
University of Würzburg and head of the task
force, complained about the “unauthorized
manipulation” of the task force’s report in a
19 November letter, signed by four other
task-force members, to DFG president
Ernst-Ludwig Winnacker. In his response,
Winnacker defended the deletions, arguing
that the press conference that accompanied
the report’s publication would otherwise
have had to be cancelled. “This would have
been regarded in public as a victory for the

scientists accused of scientific misconduct,”
he claimed.

Rapp replied in a letter on 17 December:
“By playing down striking manipulations of
data, the DFG has departed altogether from
its role as keeper of good scientific practice.”
He now says that “the matter is likely to be
finished up in court”, and argues that the
DFG did not have the authority to alter the
task force’s report.

The DFG eventually banned Kanz and

news

Brugger from serving as peer reviewers for
two years, and has issued new guidelines on
good scientific practice and clinical research.
Mertelsmann, a prominent gene therapist,
received a five-year ban.

Rapp feels disillusioned by his experi-
ence. “I now understand that the DFG repre-
sents the state of affairs in clinical research,
and that you cannot expect much more from
it than lip service,” he told Nature. “There
must be more transparent ways of making
public what goes wrong. Sweeping things
under the carpet because of fear of being sued
is not an option.”

Rapp wants the DFG to publish an index,
in English, of all contaminated publications,
either in an international scientific journal or
on the Internet. He also argues that the
agency is not the right body to deal with alle-
gations of misconduct. “What we need is a
truly independent panel to handle investiga-
tions,” he says.

Eberhard Hildt, who worked as a postdoc
with Herrmann and Brach at the University
of Ulm and first raised the alarm over the sus-
pect data, agrees. “It is a shame that papers
involving fabricated data are still being quot-
ed, and that young researchers might build
on them,” he says. n

Web surfing
Planned database will
compile research on
marine mammals

p4

Tribal dispute
Anthropologists
disagree over how to
respond to criticism

p5

Not in my cave
Nevada struggles to
block huge nuclear
waste dump

p6

In the clear
Copyright charges
against computer
scientist are dropped

p6

German task force outraged by
changes to science fraud report

Erika Check, Washington
The body of Don Wiley, the prizewinning
structural biologist who went missing in
November, was found on 21 December.
Hydroelectric workers spotted his body
snagged on a tree in the Mississippi River,
more than 450 kilometres downstream of
the bridge near Memphis where his hire car
was abandoned (see Nature 414, 475; 2001). 

Wiley, a professor at Harvard University,
had won a Lasker award and the Japan Prize
for his work on the structure of major
histocompatibility complex proteins, which
are involved in immune responses. “This is
devastating for his family and only slightly
less so for our department,” says Harvard

colleague Jack Strominger, who shared those
awards.

Wiley had last been seen on 15 November
at a dinner for St Jude Children’s Research
Hospital in Memphis, where he served as a
member of its scientific advisory board.
Those who were present are stunned by
Wiley’s death. He was “in great spirits,
talking about science, art, politics and his
family”, says William Evans, deputy director
of the hospital. “To us who were with him
and who knew him, we felt it was
inconceivable that he could do any harm to
himself.” 

As Nature went to press, no autopsy
information had been released. n

Body identified as missing biologist

NATURE | VOL  415 | 3 JANUARY 2002 | www.nature.com 3

Taken to task: Rapp has complained to Winnacker
(inset) about changes to the task force’s findings.

© 2002 Macmillan Magazines Ltd


	German task force outraged by changes to science fraud report

