NEWS

Roche faces charges over Taq patent claim

Munich. Swiss pharmaceuticals company
Hoffmann-La Roche and US biotechnology
company Cetus face charges of intent to
mislead the US Patent and Trademark
Office (PTO) in their claims to native Tag
DNA polymerase, the key enzyme in the
polymerase chain reaction (PCR).

A federal court ruled last week that Cetus
— the company originally granted the
patent in 1989 — acted with “gross negli-
gence” in withholding relevant information
from the PTO. The court has set a hearing
for next month to discuss whether the com-
pany acted with intent to mislead, and to fix
a date for a trial. If intent is proved, the
patent would be declared unenforceable.

Hoffmann-La Roche bought the patent
rights for native Taq, along with a bundle of
related patents, including recombinant Tag
polymerase and the PCR methodology
itself, for US$300 million in 1991. The long-
running court case began four years ago
when Roche sued Promega, a US laboratory
supply company, for patent infringement.
Promega had refused to sign a new licensing
agreement that would have increased its

royalty payments fivefold.

Promega shifted the focus of the case by
counterclaiming that the patent on native
Taq polymerase should be declared invalid.
It also called for Roche’s other PCR-related
patents to be declared invalid. The key issue
in Promega’s arguments is whether the
enzyme extracted from the bacterium
Thermus aquaticus described in the Cetus
patent is the same as that extracted by scien-
tists from the University of Cincinnati in
1976 and by a Russian group in 1980 (see
Nature 373, 377; 1995).

Cetus argued that its enzyme was differ-
ent, and therefore patentable. This issue is
widely contested. Only last month the Euro-
pean Patent Office rejected a patent appli-
cation from Roche for native Taq because it
believed the enzymes to be the same (see
Nature 381, 100; 1996).

Promega presented to the US court more
than a dozen pieces of evidence to support
its contention that Cetus had supported its
patent claim with arguments that were
inconsistent with well-known scientific prin-
ciples, or that Cetus had withheld relevant

Free speech a thing of the past?

London. British universities are consider-
ing charging journalists on national news-
papers for interviews with academics.
The suggestion comes from the Commit-
tee of Vice-Chancellors and Principals
(CVCP) in retaliation for a plan by newspa-
pers to lewy a £0.02
royalty (US$0.03) on
every article photo-
copied in a university.

The CVCP’s proposal
has provoked a mixture
of outrage and bewilder-
ment among scientists
and journalists. “I find
the idea pretty horrify-
ing,” says Esther
Pocock, a spokes-
woman for the Biotech- " ntecrl
nology and Biological Sciences Research
Council. “Scientists have a duty to explain
to the public what they are doing”, she
says, adding that that is an obligation
written into research grants.

Pocock says that the introduction of
fees would also diminish the quality of
science reporting, explaining that scien-
tists “must be willing to give advice
freely” if they want to be reported accu-
rately. Scientists may also be loath to bite
the hand that feeds them; they need the
media as much as the media need them.

Nigel Hawkes, science editor of The
Times, thinks the idea of fees is “crude,
totally unenforceable and ill-advised’’. He

660

is not losing sleep, however: “I don’t think
it'll ever see the light of day. | can't see
any publication approaching any scientist
who is going to charge.”

Steve Jones, professor of genetics at
University College London and a regular
newspaper columnist
who has also written
and broadcast radio
and television pro-
grammes, says the pro-
posal is “obviously
wrong”. “Unless | am
mistaken, universities
are supposed to be in
the business of dissem-
inating knowledge.”

Both universities and
institutions such as the
History Museum in London
charge commercial clients for science
advice. But enquiries from the public and
journalists are “always free of charge”,
says Gina Dobson, a spokeswoman for
the museum.

Whether the universities seriously
intend to put an end to this practice
remains to be seen. Graham Zellick —
who is vice-chancellor-elect of the Univer-
sity of London, and represents CVCP in
discussions on copyright with the News-
paper Licensing Agency, a body repre-
senting most of Britain’s national dailies
— was away on holiday as Nature went
to press. Ehsan Masood

Natural

information contained in its own laboratory
notebooks. The court upheld five of
Promega’s claims.

The court agreed, for example, that
Cetus had misrepresented scientific princi-
ples by claiming that the enzyme was unique
because its apparent molecular weight was
significantly higher than estimates reported
earlier in the literature. Cetus had argued
that this difference could not be accounted
for by differences in methodology.

Cetus had claimed that the method of
estimation of molecular weight used by the
Cincinnati group — gel filtration chro-
matography, a sizing technique — was reli-
able, so the 20 kDa difference in molecular
weight observed reflected true differences in
the enzyme proteins purified.

But internal Cetus documents showed
that the company knew that the method
yielded unreliable estimates of molecular
weight and the court ruled that Cetus had
withheld relevant information.

Cetus had further claimed that, even if
the enzymes were the same, the protein of
lower molecular weight described by the
Cincinnati group could not be the full-length
enzyme but a smaller proteolytic breakdown
product. Yet laboratory notebooks showed
that Cetus had carried out experiments with
a proteolytic fragment of 7aqg of the appro-
priate molecular weight. The fragment did
not bind to the chromatography column
used by the Cincinnati scientists to purify
the enzyme.

In its defence, Roche says that binding is
notoriously dependent on experimental con-
ditions, and that even small differences
could have explained the failure of the frag-
ment to bind. Nonetheless, the court said
that the company should have supplied the
information, as it would have helped the
PTO to assess Cetus’s original patent claim.

The court dismissed Roche’s claim that
its enzyme was much purer than those previ-
ously extracted and that this alone justified
its patent, arguing that the company had
exaggerated the purity of its preparation.
Roche says the judge miscalculated the
purity value.

Tom White, head of Roche’s US West
Coast research and development depart-
ment, is confident that the company will suc-
cessfully defend itself against all the other
charges, and prove there was no intent
to mislead.

Promega is equally confident. “There
have been so many instances of obvious mis-
representation that they can’t be considered
a series of mistakes,” says Randall Dimond,
chief technical officer at Promega. Even if
Roche wins this case, he says, it is unlikely to
win the next stage, which will be a trial to
consider the validity of the patent, given the
current ruling of gross misconduct.

Alison Abbott

NATURE - VOL 382 - 22 AUGUST 1996



	Free speech a thing of the past?



