NEWS

Can OSPREY rise up from its watery grave?

London. The developers of OSPREY, the
world’s first commercial wave power-station,
appear unfazed by its sinking off the Scottish
coast in storm conditions less than a month
after its launch on 2 August.

They have pledged to build its successor,
OSPREY 2, by next summer — despite
renewed doubts about the device’s ability to
withstand the region’s harsh weather.

OSPREY stands for
Ocean  Swell  Powered
Renewable Energy. Funded
by private companies
and a £435,000 (US$700,000)
grant from the European
Union’s Joule programme for
research into non-nuclear
energy, it was designed to
generate electricity for 2,000
homes for 25 years.

As such, OSPREY was billed by its sup-
porters as a sharp riposte to those — includ-
ing the British government — who have
dismissed wave energy as unsound, uneco-
nomic and, therefore, unworthy of state sup-
port (see Nature 376, 544; 1995).

But less than two weeks after its launch,
continued buffeting by waves had led to
holes in OSPREY’s ballast tanks. The struc-
ture then caught the tail end of Hurricane
Felix, and by 26 August it began to sink.

Despite this, Applied Research and
Technology (ART), the Inverness-based
engineering company that designed and
funded the £2-million generator, described
the incident as just an unfortunate setback.

Allan Thomson, the company’s managing
director, says he intends to push ahead with
the project which, he says, should be com-
pleted “in the next six months”. He expects
it to be funded out of the insurance money
received for the sunken OSPREY. “Nothing
will change,” says Thomson. “All our back-
ers are still with us. The market interest
from maritime countries continues to grow.
There will always be hurdles, but you just
have to cross them.”

Thomson refuses to speculate on why
OSPREY sank. The generator was insured
with Lloyds, and an assessor’s report is
expected shortly. But Thomson strongly
denies that the sinking was the result of any
flaw in OSPREY’s design, which he says will
remain unchanged for OSPREY 2. “The
design was good. The installation went like
clockwork. We are not likely to change the
design. But we will speed up the installation
[for OSPREY 2].”

Prior to launch, critics had also ques-
tioned the decision to launch the OSPREY
off Scotland’s north coast. Donald McDon-
ald, an electrical engineer at Imperial Col-
lege, London, was reported as saying that
the weather was sufficiently rough in winter
that only granite lighthouses stood any
chance of staying upright. But Thomson says

6

UNAVAILABLE
FOR COPYRIGHT
REASONS

that the coast off northern Scotland has
excellent wave conditions. “It is the perfect
location. I have absolutely no regrets”.

All of OSPREY’s private backers —
including British Steel, GEC Alsthom and
Scottish Hydro-Electric — remain firmly
committed to the scheme. But the position
of officials responsible for the EU’s
Joule programme, which recently awarded
ECU800,000
(US$1.05 mil-
lion) to the
University of
Edinburgh to
develop a

IMAGE

That sinking feeling:
the power generator
after last month’s
launch (above) and
shortly before disap-
pearing under the
waves off Scotland’s
northern coast (right).

hub for a wave generator’s two-tonne tur-
bine blade, remains unclear.

Wolfgang Palz, of the renewable energy
division of the European Commission’s Sci-
ence, Technology and Research directorate,
says any future decision to fund an
OSPREY project will take the sinking inci-
dent into account. “That does not mean the
answer will be an immediate, ‘no’,” he
emphasizes. “Our technical experts will take
a look, make an assessment and draw the
appropriate conclusions.”

But Palz also maintains that OSPREY’s
fate will not affect the Joule programme’s
support for the concept of wave energy.
“Wave energy should have its chance; it is at
an early stage and has huge potential” he

IMAGE
UNAVAILABLE
FOR COPYRIGHT
REASONS

says. “Accidents happen, as we have to deal
with a hostile environment. It is normal for
things not to go as much to plan as they do
for solar projects, for example.”

Wave energy research in the United
Kingdom has been largely privately funded
since 1983, when the government pulled the
plug having spent nearly £17 million over 10
years unsuccessfully trying out 300 different
concepts of harnessing energy from waves.
Between 1985 and 1993, the government
spent just £2 million, mainly to support work
on a 75kW oscillating water column device
developed by the Queens University of
Belfast.

Researchers at the
University of Edinburgh,
where much of Britain’s
wave energy research
has been carried out,
accused the government
of withdrawing at a
critical period when a
breakthrough  looked
increasingly likely.

But a report on wave
energy published in 1992
by the Department of
Trade and Industry, which is now responsi-
ble for UK energy policy, concluded that the
main devices developed were unlikely to
generate electricity competitively in the
short to medium term.

The review recommended that the freeze
on funding for wave studies remain, on the
grounds that “the technical performance
and reliability of many components over a
long term in a marine environment should
be demonstrated”.

A report produced earlier this year as
part of the government Technology Fore-
sight exercise reached a similar conclusion,
recommending merely that a “watching
brief” be kept on both wave and tidal energy
sources. Ehsan Masood

The Write Image

Greenpeace under fire on Brent Spar coverage

London. Television news editors last week
admitted that they had been manipulated by
the environmentalist group Greenpeace
over the coverage of the Shell Oil Compa-
ny’s abandoned plans to dump the Brent
Spar oil platform in the North Sea. This was
partly, they say, because “seductive” pictures
make better television than good science.

“Greenpeace is the best and most profes-
sional pressure group,” said Richard Sam-
brook, a senior BBC news editor, during an
address to last month’s Edinburgh television
festival. “It can target more resources at one
story than a news organization can, and pro-
vide better, more compelling, more frequent
coverage,” he admitted.

Sambrook said that the BBC tried to
redress this by broadcasting reports

analysing scientific arguments, explaining
the context, trying to give the bigger picture.
“But such attempts at retaining our editorial
propriety are not as memorable as seductive
pictures from the North Sea.”

He added that reporting issues such as
the proposed dumping of the Brent Spar
was made more difficult for news editors by
the conflicting scientific claims of either
side, including the fact that “even indepen-
dent scientists” find some of these issues dif-
ficult to agree upon. “We are lay men and
women caught up in the crossfire of a battle
of statistics.”

But in a newspaper article, Chris Rose,
programme director of Greenpeace UK,
claims that Sambrook’s comments are
“patently untrue”. O

NATURE - VOL 377 - 7 SEPTEMBER 1995


anu
IMAGE 
UNAVAILABLE FOR COPYRIGHT REASONS 

anu
IMAGE 
UNAVAILABLE FOR COPYRIGHT REASONS 


	Greenpeace under fire on Brent Spar coverage



