NEWS

FRANCE

Research grants or handouts?

Paris

WHEN is a government research subsidy
really just an old-fashioned bail-out? Just
ask Sir Leon Brittan. The zealous compe-
tition commissioner of the European Com-
munities (EC) is on a crusade to level the
playing fields of the European market-
place, stamping out unfair government
aid to industry wherever he finds it. And
woe to the company that falls within his
sights, for he has the power to call a re-
search grant a hand-out in disguise — and
stop it in its tracks.

Under the Treaty of Rome, the EC’s
rule book, “any aid granted by a member
state in any form which distorts or threat-
ens to distort competition by favouring
certain undertakings” is forbidden. De-
pending on the nature of the funding, that
stricture can prohibit research and devel-
opment subsidies for state-owned compa-
nies. And this is something that French
officials in particular are finding increas-
ingly restrictive.

This spring, for instance, Brittan halted
a French government plan to invest
FF 2,650 million ($450 million) into re-
search and development at Groupe Bull,
the French state-owned computer and elec-
tronics company. Brittan suspected that
the money was really an illegal subsidy to
help offset some $1,200 million in losses
last year and perhaps make Bull a more
attractive prospect for an outside buyer.
Bull defended the aid as essentially no
different than what a US electronics com-
pany would get from a Pentagon contract,
or Japan from its industry ministries.
Whatever the truth, Buil will have to do
without, at least until Brittan’s staff fin-
ishes their inquiry this fall.

Since the beginning of the year, Brittan
has launched over 15 investigations into
suspiciously generous state subsidies, in-
cluding another FF 4,400 million ($740
million) of ordinary capital that France
wanted to invest in Bull and FF 1,800
million ($305 million) earmarked to
Thomson, the state-owned defence and
electronics firm. Indeed, at least four of
those 15 cases are in France, something
that is at least partly due to the amount of
money the country funnels into its indus-
try: an average of 5,700 million ecu
($4,800 million) a year, third most in Eu-
rope after Italy and Germany. But even
more galling for Brittan is that France is
the continent’s least contrite offender.

French officials have accused Brittan
of going beyond the intent of the EC rules,
and undermining the very reason for state
ownership. By demanding that govern-
ments act no differently than any other
shareholder, they argue, Brittan is keep-
ing France from one of the key advantages
of socialism: the ability to make long-term
investments in things like research, with-

98

out demanding that a company show a
profit every quarter.

“If we don’t support Bull now, it will
go bankrupt,” says Patrick Baune, US
representative of the French state-owned
venture capital firmn ANVAR. “Butin two
or three years in the future this kind of
support will probably be forbidden.”

Special exemptions to the EC rules
allow for some government research fund-
ing to state-owned companies. But the
amount of the support is inversely propor-
tional to its proximity to market. So, for
example, EC rules allow 50 per cent state
support in basic or ‘pre-competitive’ re-
search, but only 25 per cent when the
research gets closer to development of an
actual product.

One way around the muddle is to stick
to EC-wide programmes and consortia for

basic research. While Brittan casts a jaun-
diced eye on state research and develop-
ment subsidies, Filippo Pandolfi, the EC’s
research commissioner, is doing every-
thing he can to encourage collaborative
state research support. European electron-
ics companies control just 10 per cent of
the world market and most — like Phillips
of the Netherlands, Germany’s Siemens-
Nixdorf Information Systems, and
Britain’s International Computers Ltd. —
have posted losses in recent years. Pandolfi
is encouraging the companies to form re-
search partnerships and to participate in
EC-supported programmes like ESPRIT
(information technology), JESSI (semi-
conductors) and RACE (communications)
to leverage their research money. As long
as government support is through such
international collaborations, Brittan can
have little complaint — even if the money
ultimately benefits individual companies.

Christopher Anderson

SCIENTIFIC MISCONDUCT

Cold fusion tempest at MIT

Washington

A FORMER Massachusetts Institute of Tech-
nology (MIT) official has requested a
scientific misconduct inquiry at the
university’s Plasma Fusion Center, claim-
ing thatresearchers there manipulated data
and that the MIT press office is conduct-
ing an “orchestrated attack™ against cold
fusion and its advocates.

Eugene Mallove, former chief science
writer in the MIT news office and author
of the recent pro-cold-fusion book Fire
from Ice, claims in his complaint of 18
August that MIT researchers distorted a
data curve so that they appeared to get the
same results when their experimental ap-
paratus was loaded with heavy water (con-
taining deuterium) as they did when using
ordinary water. He claims that this dis-
guised real differences in heat output be-
tween the two experiments, and possible
signs of cold fusion.

Robert Parker, head of the fusion cen-
tre and an author of the paper (Journal of
Fusion Energy9, 133-148; 1990) in which
the curves are published, explains that the
shifting of the heavy water data came as a
result of a computer subtraction designed
to compensate for water evaporation. In
this case, deuterium cells were initially
recorded as generating 20 milliwatts of
excess power at certain points in the ex-
periment. Butbecause those measurements
are well below the 40 milliwatt uncer-
tainty assigned to the experimental appa-
ratus, the MIT researchers argue that they
were not significant.

Mallove also claims that Parker misled
him into issuing a press release in May
1989 accusing the Boston Herald of mis-
quoting Parker. In the article, Parker is
quoted as describing the work of Stanley

© 1991 Nature Publishing Group

Pons and Martin Fleischmann, who
claimed to have discovered cold fusion, as
a fraud, a statement Parker denied in the
press release. Mallove says that he later
obtained a tape recording of the interview
with the Herald which showed that Parker
had in fact been quoted accurately in the
article and had in fact used the word “fraud”
several times. Parker says the usages were
not in reference to the disputed work.

In his complaint, Mallove requests an
investigation into the handling and repre-
sentation of the fusion centre data, a deci-
sion on whether the Journal of Fusion
Energy paper should be retracted or
amended, and an examination of the
behaviour of Parker and MIT researcher
Ronald Ballinger “in orchestrating a pub-
lic attack on the motives of researchers
whose work they hoped to prove
incorrect”,

Robert Dilorio, a spokesman for MIT,
declined to comment on the status of
Mallove’s request. But he says that “no
complaint gets dismissed out of hand,”
and that the usual procedure in such a
situation would be to set up a panel to
review the allegations and decide whether
to start a formal investigation.

In a statement released by MIT, Parker
said that the Journal of Fusion Energy
paper has been reviewed by MIT scien-
tists and that, following the review, “the
conclusions of the study stand as
published.”

Mallove resigned earlier this year from
his news office post to protest (according
to his resignation letter) the “unfortunate
way the [cold fusion controversy] has
been dealt with by MIT”. He remains a
lecturer in science journalism at the
university. Christopher Anderson

NATURE - VOL 353 - 12 SEPTEMBER 1991



	Cold fusion tempest at MIT

