DPA/ROLF HAID

Clear vision

New plans approved

for astronomy in |
Hawaii E

p872

news

Wind of change? Gold strike The price is right
UK government told US facility opens bid Imminent genome

to spend more on to mimic the start of draft breathes life
renewable energy 8 the Universe into biotech shares
p873 | p874 p875

German fraud inquiry casts a
wider net of suspicion...

Alison Abbott, Munich

The fallout from Germany’s most notorious
case of alleged systematic scientific fraud is
proving even more damaging than expected
to the reputation of the country’s clinical
research. Attention had previously focused
ona cancer researcher who had worked at the
universities of Freiburg, Berlin and Ulm, but
it is now suspected that other top clinical
professors may have been involved in possi-
ble scientific misconduct.

Such  suspicions
were raised in areport
published earlier this
week by a task force
that has been
analysing the publica-
tions of Friedhelm
Herrmann, who was
first accused of fraud
in 1997, and who now
works as a private
practitioner.

The Deutsche For-
schungsgemeinschaft
(DFG),  Germany’s
research council, has
followed up suspi-
cions raised by the
task force and has
launched a formal
investigation into a
paper published in the journal Bloodin 1994,
of which Herrmann was not an author.

The task force, a small team of scientists
headed by Ulf Rapp, a cell biologist from the
University of Wiirzburg, has over the past two
years been analysing the data in 347 papers
published by Herrmann between 1985 and
1996. The researchers used computer pro-
grams to look for evidence of copying or
manipulation of computer-stored autoradi-
ograms, as well as photographs of suspected
proteins and other molecular biological data.

Italso interviewed some of the papers’ co-
authors in a bid to reconstruct the history of
each experiment. Initsreport, published this
week, the task force says that 94 papers
include data that it thinks have been either
definitely or ‘highly probably’ manipulated.

Fifty-three of these were published jointly

Mertelsmann: data in
one of his papers are
under investigation.

NATURE | VOL 405 |22 JUNE 2000 | www.nature.com

by Herrmann with his former colleague
Marion Brach, who has already admitted
fabricating data (see Nature 387,750; 1997).
Fifty-nine — including some involving
Brach — were co-authored by Roland Mer-
telsmann, chair of the department of haema-
tology and oncology at the University of
Freiburg, in whose department Herrmann

bill of health by the task
force. Theremaining 121
were placed ina‘grey cat-
egory’;alack of coopera-
tion from some authors,
says Rapp, limited his
| team’s access to original
data, and the manipula-

had worked.

Mertelsmann, who is well known for
being the first scientist to conduct a gene-
therapy trial in Germany, has accepted
responsibility for the suspect publications.
But he says that he was only an honorary
author, and was therefore unaware of the
details of experiments described in them.

Only 132 papers have been given a clean

over 300 papers in
the past two years.

tion of data could there-
fore be neither proved
nor disproved. Three of
the five most frequent co-
authors provided no
information at all to the
task force.

But, in an effort to gauge the extent of the
problem, the task force also looked at five

...as disillusionment reigns in task force

Participation in the task force
investigating allegations of
scientific falsification against
former cancer researcher
Friedhelm Herrmann (see above)
seems to have been a generally
negative experience for all those
involved.

Extensive evidence of data
manipulation, a lack of
cooperation from some authors,
and the lack of interest from many
of the journals in which suspicious
papers had been published,
disillusioned all task-force
members.

The task force was set up in
1998 by the DFG, Germany’s main
university research funding
agency (see Nature 395, 533;
1998). Its costs of DM750,000
(US$370,000) were provided by
the DFG and the cancer research
charity the Mildred Scheel
Foundation.

“At first it was very
interesting,” says Patrik Griihn, a
postdoc on the project. “Data

falsification was a new and big
thing. But later, after seeing so
many falsifications, it got boring,
and it makes no difference to the
principle involved to prove that 94
papers, rather than 84, are
suspect.”

For the leader of the task
force, UIf Rapp of the University of
Wiirzburg, the most frustrating
thing was the “moving target”
provided by the scientists under
investigation. “Everyone pointed
their finger at someone else when
asked who was responsible for
each experiment,” he says.

Even given the lack of
cooperation from some authors,
the extensive ‘grey category’ of
papers, where no strong decision
on whether the data quoted might
have been tampered with, was
also a sign that clinical
laboratories require mechanisms
for ensuring good scientific
record-keeping, he says.

Rapp blames lax standards in
clinical research in Germany for

72 © 2000 Macmillan Magazines Ltd

the outbreaks of scientific
misconduct. He attributes this
largely to the fact that clinicians
do not have to be formally trained
in research methods. This problem
is exacerbated by a requirement
for clinicians to have a long
publication record in order to
achieve promotion.

Rapp is also angry that it has
so far proved impossible for the
courts to bring a legal case
against either Herrmann or Marion
Brach, and he believes that
professional societies have not
been sufficiently vociferous in
condemning misconduct (see
Nature 395, 532-533; 1998).

But in response, Volker Diehl,
president of the German Society
for Haematology and Oncology,
says the society responded
rapidly, expelling both Herrmann
and Brach, and setting up a group
of retired professors to whom
young scientists can turn if they
are concerned about misconduct
in their laboratory. A.A

871




news

randomly selected papers on which Mer-
telsmann — but not Herrmann — was
listed as a co-author. It asked the authors
for original patient data to allow them to
analyse tables and graphs.

According to Rapp, sufficient origi-
nal data were provided to fully analyse
only one paper, published in Blood in
1994 (volume 84, 1421). This paper
investigated a technique to help cancer
patients recover from the bone-marrow
damage that reduces blood-cell counts
following high-dose chemotherapy.

The paper looked at the rate of recov-
ery of blood cells when the patients’ own
peripheral-blood progenitor cells, taken
before chemotherapy, were transplanted
back, either unseparated or purified. The
paper concluded that recovery was rapid
and complete in either case.

But the task force’s report says the
paper contained many “irregularities
and indications that data had been
improperly handled”. Rapp told Nature
that the published graphs describing
blood-cell recovery omitted data on a
significant proportion of the patients. “If
you mis-portray clinical data in impor-
tant journals you may encourage others
to adopt a practice that could put
patients atrisk,” he says.

In response to the task force’s find-
ings, the DFG has launched a formal
investigation of Mertelsmann and of
Lothar Kanz and Wolfram Brugger,
respectively  professor and senior
researcher at the University of Ttibingen,
and co-authors of the Blood paper.

The University of Freiburg has also
opened an internal investigation into
the allegations. Kanz declined this week
through his lawyers to comment on the
investigation; the two other authors did
not respond to several requests from
Natureto discuss the issues raised by the
task forceinits report. ]

© 000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Looking up: expansion plans for the facilities at Mauna Kea have been welcomed by astronomers.

Hawaii reaches for the stars
with astronomy master plan

Rex Dalton & Alison Abbott

A long-awaited master plan for the future
development of astronomy projects on
Mauna Kea in Hawaii was approved last
week by the University of Hawaii. The agree-
ment comes after two years of negotiations
with native Hawaiian cultural groups and
environmentalists and a last-minute deci-
sion to drop two of the planned facilities.

At the same time, the university has
announced that its three-year search for a
new director for its Institute of Astronomy is
over. Rolf-Peter Kudritzki, currently director
of the Institute for Astronomy and Astro-
physics at the University of Munich, will take
up his new postin October.

Kudritzki says that Mauna Kea has “enor-
mous scientific potential because it is host to
so many international observatories”.

The master plan to set up an ‘astronomy
precinct’ within the Mauna Kea Science
Reserve, and the recruitment of Kudritzki,
will allow Hawaii to move forward with
a number of plans for expansion and
improvements at Mauna Kea. The site
is currently home to a number of major

facilities, such as the Keck telescope.

Under the plan, three new facilities will be
built, five of the existing 13 facilities will be
redeveloped, and two of the existing facilities
will be expanded.

Native Hawaiians have expressed con-
cern that telescopes and other facilities built
near Mauna Kea’s 14,000-foot-tall peak
would disturb land on which traditional
gods are believed to live. Environmentalists
have raised concerns about possible damage.

As part of the compromise agreement
worked out, the university has cancelled
plans for a 4- to 12-metre telescope and an
optical/infrared interferometer facility.

In response to local concerns, the master
plan calls for an advisory group of native
Hawaiians to have a say in future expansion.
But native Hawaiians themselves remain
sharply divided on Mauna Kea astronomy
development. Some leaders have endorsed
the master plan, but others continue to
threatenlegal action to blockit.

Kudritzki says the “master plan presents
an appropriate balance between the con-
cerns of ecology, religion and astronomy”. W

Oxford epidemiologist wins apology for promotion slur

Natasha Loder,London

Sunetra Gupta, the University of Oxford
epidemiologist wrongly accused of having
won support for a readership post through a
relationship with her head of department
(see Nature 403, 353; 2000), has received a
retraction and an apology from Roy
Anderson, the chair of the appointment
committee.

Anderson wrote to Gupta last week
unreservedly withdrawing an allegation for
which he said there was “no foundation in
truth whatsoever and which I accept I never
should have made”. It has taken Gupta eight
months to get the retraction, during which

872

time, she says, she received little support
from the university, which she felt had tried
to brush the situation under the carpet.
Gupta says that
Anderson’s comments
about her were “totally
unacceptable and
could not be allowed”.
She rejects as “highly
offensive” criticism
from some members of
the department of
zoology who say she
was manipulated into
complaining.

Gupta: waited eight
months for apology.

72 © 2000 Macmillan Magazines Ltd

The university has already upheld
complaints that Anderson had intimidated
members of Gupta’s appointment
committee. His behaviour also led to
complaints about his management of the
Wellcome Trust Centre for the Epidemiology
of Infectious Diseases (see Nature 403, 695;
2000), and ultimately his resignation from
the centre, from Oxford University and as
governor of the Wellcome Trust.

In his letter to Gupta, Anderson says he
was under “a great deal of personal stress at
the time”. Anderson has also agreed to pay
Gupta’s legal costs and to make a donation
to charity. |

NATURE|VOL 405 | 22 JUNE 2000 | www.nature.com

GEMINI OBSERVATORY/RICHARD WAINSCOAT

CLIVE POSTLETHWAITE



	German fraud inquiry casts a wider net of suspicion…

