NATURE VOL. 322 10 JULY 1986

Scientific American

NEWS

Unwanted fly in merger ointment

THE fate of 141-year-old Scientific Ameri-
can, which claims to be the oldest periodi-
cal in the United States, hung in the
balance earlier this week, after an agree-
ment by the board of Scientific American
Inc. to merge with a West German publi-
sher had been confused by a rival bid from
Mr Robert Maxwell, the British publisher
and owner of Pergamon Press. Mr Max-
well was bidding through the vehicle of the
public company, BPPC, in which he holds
a controlling interest. It will be for the
shareholders in Scientific American Inc.,
which is not quoted on the stock ex-
changes, to decide whether to accept the
board’s proposal or that from Maxwell.

The board’s proposal, agreed at a meet-
ing in New York on 30 June, is that the
West German company Verlagsgruppe
Georg von Holtzbrinck of Stuttgart
should be allowed to offer the share-
holders of the US company $258 for each
of their shares, amounting to a total of
$52.6 million for the company as a whole.

Holtzbrinck’s business centres on the
publication of the newspaper Handels-
blant, a financial daily, but the company
has been since 1981 a partner in the publi-
cation of the German edition of Scienrific
American (under the title Spektrum) and
has recently been expanding into the US
publishing industry by the acquisition of
book-publishing companies.

Under the proposed arrangement,
which includes the sale of the book publi-
sher W.H. Freeman Inc., Scientific
American would continue to operate as an
independent enterprise, with Mr Gerard
Piel continuing as chairman of the man-
agement board and his son, Mr Jonathan
Piel, as editor and publisher. The younger
Piel said last week that Holtzbrinck was
enthusiastic about his plans for increasing
the coverage of news in the magazine.

The present uncertainty is an ironic out-
come of a process extending over the past
three months, since the impending sale of
Scientific American Inc. was first announ-
ced, and during which the New York in-
vestment (merchant) banker Salomon
Brothers was commissioned by the board
to conduct a “regulated auction” of the
company. This is a process by means of
which potential bidders can be screened so
as to exclude unwanted owners. Sealed
bids were received on 16 June from seven
different organizations, including one
from Maxwell of $34 million.

Even the idea that Scientific American
might be put on the block would have
seemed strange a short while ago; during
the 1960s, the monthly magazine was
among the most successful of internation-
ally circulating publications, both com-
mercially and in reputation. In spite of its
antiquity, Scientific American’s success is

entirely a post-Second-World-War phe-
nomenon deriving from the acquisition of
the title by Gerard Piel and Denis
Flanagan, the editor until four years ago.

The need to sell the company has
largely arisen because of the discontent of
some shareholders. The proportion of
shares controlled by Gerard Piel is be-
lieved to be about one-sixth, not enough
to prevent a sale. The largest shareholder,
with 32 per cent, is Mr Arthur Seckler,
well known for charitable works.

The company’s announcement last
week of the agreement with Holtzbrinck
said that the board had confirmed this
arrangement in spite of the receipt of a
letter “from the bidder who had originally
offered the lowest price... purporting to
raise that offer to $61 million™.

Although the company says that it has
legal grounds for not recommending
Maxwell’s bid to its shareholders, there is
no obvious reason why the shareholders
collectively should not let strictly financial
considerations determine their decisions.
The next step is, apparently, that Holtz-
brinck will make a formal offer to buy the
shares. A spokesman in Maxwell’s office
said this week that it would be for the
board of Scientific American to consider
the BPPC offer in the “light of its fiduciary

responsibilities to shareholders™.

The uncertainty has nevertheless
caused consternation among authors of
W.H. Freeman, who appear to be
alarmed at the transfer of ownership to
Maxwell. Dr Harvey Lodish of the Mas-
sachusetts Institute of Technology says
that he will not revise the first edition of
his successfully published book if the
threatened deal goes ahead. Dr Peter
Atkins of the University of Oxford, whose
successful textbook Physical Chemistry is
published in the United States by W.H.
Freeman, says that neither the share-
holders nor the purchaser should be in
doubt that the sale may be that of a “shell”
if Freeman authors choose to defect.

Professor Martin Rees (Institute of
Astronomy, University of Cambridge),
who is writing a book for Freeman but
who has not yet signed a contract, says
that he is more offended by statements in a
circular letter to BPPC shareholders three
months ago explaining the basis which the
titles of 361 titles of scientific journals
were transferred from Pergamon Press to
BPPC in exchange for £240 million. The
circular says that, because scientists are
more concerned with quality than price,
prices of journals can (and have been) in-
creased “well above the rate of inflation”.
In 1985, the prospectus says, the 361 jour-
nals will make a profit “before sales com-
mission” of £23.7 million on a turnover
of only £49 million. John Maddox

Others have problems too

PoruLAR science magazines have suffered
serious falls in advertising revenue recent-
ly from which even the relatively serious
Scientific American has not been excepted.
According to the US Publishers’ Infor-
mation Bureau, Scientific American’s ad-
vertising revenues have fallen by 27 per,
cent in the past year. The slump in the
home computer market is one reason; al-
though corporate advertising partly made
up the shortfall, it too fell in the last year.
Sales, at around 600,000 copies, are down
from a peak of 720,000 in the late 1970s,
mainly because of competition from the
more popular magazines.

Mr Gerard Piel, chairman of Scientific
American Inc., denies, however, that re-
duced revenues were the immediate cause
of the sale; rather, he blames the “extreme-
ly turbulent corporate market” of recent
years and the ‘“staggering” frequency of
mergers which threatened Scientific
American with the possibility of a takeover
by an unfriendly bidder who would not
uphold the magazine’s standards.

Falling advertising revenues are. how-
ever, blamed for the demise two weeks ago
of Science 86, the popular publication of
the American Association for the Advance-
ment of Science. Time Inc. bought the
magazine’s assets for $6 million and turned

the subscriber list over to its own popular
magazine Discover, which can use the
Science 86 logo for 2 years. Discover has,
however, been drifting away in recent
months from science towards being a
general consumer/ current affairs maga-
zine. Science 86’s advertising revenues
dropped by 50 per cent in two years. Edi-
torial staff are being “terminated”.

Why has there been such a precipitous
decline in advertising in popular science
magazines? Different people have different
answers, but the decline of the home com-
puter market — and competition from
specialized home computer magazines —is
frequently mentioned. Some advertising
agencies believe that readers of such maga-
zines are not sufficiently consumer-
minded, and that similarly affluent
readers can be reached to greater effect in
consumer magazines, which are also read
by more people per copy. Others point to
proliferation of popular science magazines
in the early 1980s. But many agree that one
more magazine will have to go before equil-
ibrium is reached. The most vulnerable, by
common consent, is Science Digest. Its ad-
vertising revenues fell by 50 per cent in the
past year, and even the wealthy Hearst
Corporation is unlikely to continue sup-
porting a loser for ever. Tim Beardsley

©1986 Nature Publishing Group



	Scientific American
	Unwanted fly in merger ointment


