Nature Publishing Group, publisher of Nature, and other science journals and reference works NATURE.COM NATURE NEWS NATUREJOBS NATUREEVENTS ABOUT NPG
Help Nature.com site index  
European Journal of Clinical Nutrition
SEARCH     advanced search my account e-alerts subscribe register
Journal home
Advance online publication
Current issue
Archive
Press releases
For authors
For referees
Contact editorial office
About the journal
For librarians
Subscribe
Advertising
naturereprints
Contact NPG
Customer services
Site features
NPG Subject areas
Access material from all our publications in your subject area:
Biotechnology Biotechnology
Cancer Cancer
Chemistry Chemistry
Dentistry Dentistry
Development Development
Drug Discovery Drug Discovery
Earth Sciences Earth Sciences
Evolution & Ecology Evolution & Ecology
Genetics Genetics
Immunology Immunology
Materials Materials Science
Medical Research Medical Research
Microbiology Microbiology
Molecular Cell Biology Molecular Cell Biology
Neuroscience Neuroscience
Pharmacology Pharmacology
Physics Physics
Browse all publications
 
August 1999, Volume 53, Number 8, Pages 585-590
Table of contents    Previous  Abstract  Next   Article  PDF
Review
Fish consumption and coronary heart disease mortality. A systematic review of prospective cohort studies
P Marckmann1 and M Grønbæk2

1Research Department of Human Nutrition, Royal Veterinary and Agricultural University, Rolighedsvej 30, DK-1958 Frederiksberg, Denmark

2Danish Epidemiology Science Centre at the Institute of Preventive Medicine, Copenhagen University Hospital, Copenhagen, Denmark

Correspondence to: Dr P Marckmann, Research Department of Human Nutrition, Royal Veterinary and Agricultural University, Rolighedsvej 30, DK-1958 Frederiksberg, Denmark.

Abstract

Objectives: To review all prospective cohort studies examining the relationship between fish intake and coronary heart disease mortality, and to assess the strength and consistency of their findings.

Design: Systematic review of studies based on individual records of fish or n-3 polyunsaturated fatty acid consumption and coronary heart disease death. Studies were given scientific quality scores and divided into categories of high, intermediate, or insufficient quality.

Main outcome measure: Coronary heart disease mortality.

Results: Eleven studies were identified. The cohorts counted a total of 116 764 individuals. Of four studies judged to be of high quality, the two largest (n=44 895 and 20 051) were performed in populations at low risk of coronary heart disease. They found no protective effect of fish consumption. The other two high-quality studies were relatively small (n=852 and 1822) and included individuals at higher risk. They both found an inverse relationship between fish consumption and coronary heart disease death, suggesting that 40-60 g fish per day is optimal and associated with a risk reduction of 40-60%. Results of four studies of intermediate quality support that fish consumption is inversely associated with coronary heart disease mortality in high-risk populations only. Three studies were judged to be of insufficient quality to be used for drawing conclusions.

Conclusions: Fish consumption is not associated with reduced coronary heart disease mortality in low-risk populations. However, fish consumption at 40-60 g daily is associated with markedly reduced coronary heart disease mortality in high-risk populations. The underlying biochemical mechanism is not known and causal inference premature.

Keywords

fish oil; diet; n-3 polyunsaturated fatty acids; nutrition; epidemiology

Received 27 November 1998; revised 22 February 1999; accepted 5 March 1999
August 1999, Volume 53, Number 8, Pages 585-590
Table of contents    Previous  Abstract  Next   Article  PDF
Privacy Policy © 1999 Nature Publishing Group