
Two new journals copy the old
Volunteer with publisher says duplication was a technical ‘mistake’.

At least two journals recently launched by the 
same publisher have duplicated papers online 
that had been published elsewhere. 

Late last year, an organization called 
Scientific Research Publishing reproduced 
the papers in what its website (www.scirp.org) 
billed as the first issues of the new journals Jour-
nal of Modern Physics and Psychology. Huai-
Bei Zhou, a physicist from Wuhan University 
in China who says he helps to run Scientific 
Research’s journals in a volunteer capacity, says 
that the reproductions were a mistake caused 
by posting sample content for the new journals; 
links to the content have since been 
removed. And since Nature began its 
enquiries, the web pages of other jour-
nals published by Scientific Research 
have removed from lists of editorial 
boards the names of researchers who 
say they did not agree to such positions. 
Many of these people thought they had 
agreed to serve on the board for a dif-
ferent journal with a similar name. 

Scientific Research recently e-mailed 
many academics to solicit articles for 
some of its 34 journals, including 
some that publish original research. 
However, what Scientific Research’s 
website labelled as the first issue of the 
Journal of Modern Physics completely 
reproduced papers published in 2000 
by Britain’s Institute of Physics in the 
open-access New Journal of Physics1–3. 

The Scientific Research journal 
Psychology also contains papers that 
seem to have been published previously, 
including one in its first issue that was awarded 
an Ig Nobel Prize in 2000 after being published 
elsewhere4. Marc Abrahams, organizer of the 
Ig Nobel awards, contacted Scientific Research 
in late December asking for more information 
about the new journal; the issue has since been 
removed from the website. 

Neither Psychology nor the Journal of Mod-
ern Physics had an editor-in-chief listed on the 
site. But Zhou says that the duplications are 
information-technology “mistakes” that would 
be corrected. “They just set up the website to 
make it look nice,” he says.

Scientific Research’s website is registered in 
China, although Zhou says that the organiza-
tion is based in the United States and is run 
from there and China. He says it was set up 
“three or four years ago” by a group of friends 

and colleagues from these countries to promote 
exchange between scholars. He declined to 
tell Nature who these people were or whether 
he was one of them, although in an e-mail to 
Abrahams he describes himself as president of 
Scientific Research.

Legal consideration
Those involved in the original publications of 
the physics papers say that they were not noti-
fied of Scientific Research’s work. Tim Smith, 
senior publisher for the New Journal of Physics, 
says that even if the papers were being used 

to mock up a sample issue of a new journal, 
they should not have been repurposed with-
out permission. In a PDF of the Journal of 
Modern Physics issue, all the Institute of Phys-
ics branding has been removed and replaced 
by Journal of Modern Physics branding and 
reference details; otherwise the papers are 
identical down to the typeface, font and for-
matting. Smith says that the institute is explor-
ing potential legal action. “We are discussing it 
as a matter of urgency,” he says.

Some academics have also questioned 
how they came to be added to online lists of 
advisory board members for various Scien-
tific Research journals. For instance, Thomas 
Schiano of Mount Sinai Medical Center in 
New York received an e-mail from Scientific 
Research saying he was on the editorial board 
of Psychology. “I am a transplant hepatologist 

and not a psychiatrist or psychologist,” he says, 
“so found it a bit strange.”

Schiano’s name has since been removed. So 
have other researchers once listed as edito-
rial board members for Scientific Research’s 
Journal of Biophysical Chemistry, such as Ruth 
Nussinov, a computational structural biologist 
at the National Cancer Institute in Frederick, 
Maryland, and Kwang-Soo Kim, a neuro-
biologist at Harvard Medical School based in 
Belmont, Massachusetts. 

Zhou says that Scientific Research has e-mails 
from each scientist listed on the website agree-

ing to the position. Some of them say 
they thought they had agreed to be on 
the board of more established journals. 
“Because of my crazily busy schedule at 
that time, I did not carefully read their 
information and mistakenly thought 
that it was the Journal of Biological 
Chemistry,” says Kim.

The home page for the Journal of 
Biophysical Chemistry contains only 
the titles and page numbers of four 
papers in the first issue. Identical 
paper titles appear in the Journal of 
Bioscience5–8, published by Springer 
India, from 2000.

Scientific Research’s journal Natu-
ral Science seems to contain original 
research papers. A member of its edito-
rial advisory board, James Chou from 
Harvard Medical School in Boston, 
Massachusetts, says that he was not 
aware that any Scientific Research jour-

nals had reproduced any published articles, but 
says that the journals should “definitely retract 
the duplicate papers”.

Zhou says that he stands by the organiza-
tion. Copying articles “is not allowed”, he says, 
and holds that he has “zero tolerance” for such 
practices.  ■

Katharine Sanderson
1. Drescher, H. J., Hladik, M., Ostapchenko, S., Pierog, T. & 

Werner, K. New J. Phys. 2, 31 (2000).
2. Kurizki, G., Kofman, A. G., Kozhekin, A. & Harel, G. New J. 

Phys. 2, 28 (2000).
3. Behringer, K. & Fantz, U. New J. Phys. 2, 23 (2000).
4. Kruger, J. & Dunning, D. J. Pers. Soc. Psychol. 77, 1121–1134 

(1999).
5. Mariappan, P., Balasundaram, C. & Schmitz, B. J. Biosci. 25, 

301–313 (2000).
6. Rehorek, S. J., Firth, B. T. & Hutchinson, M. N. J. Biosci. 25, 

181–190 (2000).
7. Mitra, D. & Johri, M. M. J. Biosci. 25, 331–338 (2000).
8. Mariconda, S., Namgoong, S.-Y., Yoon, K.-H., Jiang, H. & 

Harshey, R. M. J. Biosci. 25, 347–360 (2000).

IM
A

G
EB

RO
KE

R/
A

LA
M

Y

Some experts have withdrawn from new journals’ editorial boards. 

148

Vol 463|14 January 2010

148

NATURE|Vol 463|14 January 2010NEWS

© 20  Macmillan Publishers Limited. All rights reserved10


	Two new journals copy the old
	References




