
© 1999 Macmillan Magazines Ltd

of the published letters of comment; earlier,
such citations were included in the text
itself and were not countable. 

(3) Perhaps most important, one must
consider the case of articles that are not
counted as ‘source’ items (for the denomi-
nator) in the calculation of IF. These
include editorials, book reviews, letters to
the editor, and obituaries. Perhaps surpris-
ingly, citations to such ‘non-source’ articles
are counted in the numerator in the IF cal-
culation. For the journals concerned, such
items may therefore be taken to represent
instances of ‘nothing lost, anything gained’.
Included in the examples of non-source
articles are the numerous short clinical or
laboratory study reports published as Let-
ters to the Editor in The Lancet, some of
which may even be considered as citation
classics; a pair2,3 in 1993 on non-01 cholera
received approximately 200 citations in the
next two years.

Some categories of published items
originally classified as source articles have
been reclassified as non-source. For exam-
ple, meeting abstracts published in FASEB
Journal were reclassified as non-source arti-
cles from 1988, and the IF for the journal
registered a leap from 0.24 in 1988 to 18.3 in
1989. In 1983, Nature started publishing
Scientific Correspondence which, together
with the prestigious News and Views sec-
tion, now comprises a large repository of
citable non-source articles. Many other
journals appear to be following these
trends. When one compares the number of
pages devoted to source articles with those
for non-source items, the ratio for Nature
had more than halved, from 3.5 in January
1977 to 1.6 twenty years later, even though
the total number of pages in the journal was
virtually unchanged over this period. If
nothing else, our findings support the case
for a change in the present method of IF cal-
culation, so that citations to source articles
alone are counted. 

Finally, we have identified a loophole
that could allow a less than scrupulous, per-
haps obscure, journal to increase its IF from
0.1 to a healthy 2.1, by the mere expedient
of adding two spurious self-citations in
each of its source articles. Is it possible that
this may be happening already?
J. Gowrishankar, P. Divakar 
Centre for Cellular & Molecular Biology, 
Uppal Road, Hyderabad 500 007, India

Sir — Scientific institutions are increasingly
judged on the quality of the journals in
which their staff publish papers. Journal
quality is usually presented as its impact
factor (IF), the number of citations in a
given year to papers published in the two
previous years, divided by the number of
items published in those previous two years
(Journal Citation Reports, Institute for
Scientific Information, 1997).

As veterinary researchers, we sometimes
find ourselves searching for possible human
angles in our work, so that we might pub-
lish in medical journals, which tend to have
significantly higher IFs than their veteri-
nary counterparts. But we have spotted a
simpler and more effective approach that
will allow us to publish in appropriate
places and still get high ratings. As an exam-
ple, The Veterinary Record has an IF of about
1, based on approximately 600 citations and
600 papers published in 1995 and 1996. Our
institute publishes about 300 papers in two
years. Our director need only instruct us all
to cite at least two papers from The Veteri-
nary Record in every paper we publish from
now on, however loose the connection, for
the IF to quickly double. The Veterinary
Record would move from being in the top
40% of journals to being in the top 15%.

We could have an even greater impact
on journals that publish fewer papers. For
example, if our director applied this policy
to Veterinary Research Communications, the
IF of that journal would increase from less
than 1 to more than 6, moving it into the
top 3% of journals. If our institute teamed
up with two or three others, we could rapid-
ly create a competitor to Nature. Unethical,
perhaps, but legal and very much in our
interest.
Matthew Baylis, Michael Gravenor,
Rowland Kao
Institute for Animal Health, Compton Laboratory,
Compton, Newbury, Berkshire RG20 7NN, UK
1. Garfield, E. Science 178, 471–479 (1972). 

2. Ramamurthy, T. et al. Lancet 341, 703–704 (1993). 

3. Albert, T. J. et al. Lancet 341, 704 (1993).

intrusion into the lives of our members and
always has acted to protect its mailing lists
as an asset of OSA.

The article also leaves the mistaken
impression that opponents of the merger
have somehow been silenced in this debate.
The board of directors and the staff of OSA
have worked diligently to ensure that accu-
rate, timely and informative materials were
(and are) provided to our members so that
they can make an educated decision on the
proposed unification. There have been
open forums at society meetings, links 
provided to the opponents’ website, all-
member communications providing the
opponents’ views mailed at the society’s
expense, and a ballot package sent to all 
eligible voters presenting equally argu-
ments for and against the proposal.

This vote is extremely important to
the future of our society — and the field
of optics — and every effort has been
made to keep the information flow fair
and balanced.
Elaine Gansz Bobo
Optical Society of America, 2010 Massachusetts
Avenue NW, Washington DC 20036-1023, USA

correspondence

322 NATURE | VOL 401 | 23 SEPTEMBER 1999 | www.nature.com

No dirty tricks in
merger ballot
Sir — Rex Dalton’s article about the
proposed merger of the Optical Society of
America (OSA) and the International
Society of Optical Engineers contains a
number of misleading statements (Nature
400, 605; 1999).

Dalton refers to accusations that a recent
membership mailing of OSA exemplified
“inappropriate leadership tactics”. In fact,
this half-price membership effort is an
annual drive that was offered to all non-
members in the society’s vast database. No
one group or specific out-of-house list was
targeted for this mailing, and the inference
that this solicitation was made to influence
the proposed merger vote is without merit.

Dalton’s report of threatened legal
action against an unnamed OSA scientist is
false. A letter sent by OSA’s executive direc-
tor to the scientist clearly states concern
over the unauthorized use of a mailing list,
but it does not make a legal threat. The soci-
ety has traditionally taken a respectful
stance regarding paper and electronic-mail

Call a halt to strong-arm
tactics over GM crops
Sir — It is surprising that representatives of
an organization that is reported to use acts
of destructive force to achieve social and
political goals are given a forum in Nature
on the subject of how to restore public trust
in science. I refer to the Commentary by
Greenpeace’s Benny Haerlin and Doug Parr
(Nature 400, 499; 1999). One such act is the
destructive attack on fields of genetically
modified crops by a group that included
the head of Greenpeace UK, as reported by
The New York Times (23 August).

Press accounts indicate that this was
only the latest in a series of attacks by
Greenpeace and allied organizations. How
can we now tell if a future refusal by
farmers to grow genetically modified crops
will not really be based on fear disguised as
conviction instead of genuine conviction? 

European political and religious history
is replete with groups that have found the
use of apparently peaceful propaganda
together with the selective use of brute
force to be an effective tool to change
public opinion. It is sad that this seems to
be happening today in Britain.

Haerlin and Parr suggest that the values
of society should be paramount in the
debates they discuss. This would have been
an interesting suggestion to give to Galileo.
Is the use of force in civil discussions one of
the values they have in mind? 
Manfred Philipp
City University of New York, 250 Bedford Park
Boulevard West, Bronx, New York 10468, USA


	Call a halt to strong-arm tactics over GM crops

