
Jim Giles,London
The Wellcome Trust, Europe’s largest
research charity, has become the latest
grant-giving body to throw down the gaunt-
let to academic publishers in the debate over
open-access literature.

All papers reporting the results of research
funded by the trust will in future have to be
placed in a central public archive within six
months of publication, the organization said
on 4 November. The move could bring the
trust into conflict with publishers, who often
hold exclusive rights on the use of such mat-
erial. This in turn could restrict researchers’
choices about which journals they publish in.

But advocates of open access suffered a
setback on 8 November when the British
government rejected proposals for reforms
favouring open access. The proposals had
been made in July by the House of Commons
Science and Technology Committee (see
Nature 430, 390; 2004).

In particular,the government rejected the
committee’s call that it should instruct its
research councils to provide money so that
scientists could meet author charges in
open-access journals.“The government does
not think it should intervene to support 
one model or another,” it said in a formal
response to the committee report, adding
that it was “also not convinced that the
‘author-pays’model is inherently superior to
the current model”.

But the Wellcome Trust says that it may
now establish a European version of PubMed

Central, a US database of biomedical
research. Wellcome officials are already talk-
ing about this possibility to the US National
Library of Medicine, which runs PubMed
Central, but have not set a date for creating
such an archive. The trust is preparing to set
aside 1–2% of its total annual spend of £400
million (US$740 million) to cover the costs 
of the archive and of uploading papers. The

version uploaded would not necessarily be
the publisher’s final version.

Researchers funded by Wellcome could
find that the new rules create some difficult
choices. Some publishing houses, such as
Elsevier, which publishes more than 1,800
journals including Cell and The Lancet, do
not currently allow any version of a paper
they have published to be placed on a public
archive other than on websites restricted to
the author’s research institution.

“This will put publishers and researchers
in a difficult position,”acknowledges Robert
Terry, a senior policy adviser at the trust’s
London headquarters. But Terry believes
that journals will modify their policies to
allow papers to go to central archives. He
points out that the US National Institutes of
Health (NIH) is considering putting similar
requirements on the research that it funds
(see Nature 431, 115; 2004). “It would be
quite a strange journal that didn’t include
research funded by the NIH and the Well-
come Trust,”he adds.

A spokeswoman for Elsevier said that the
company was watching the NIH and Well-
come developments with interest but would
not comment on possible changes to its
copyright rules. Annette Thomas, managing
director of Nature Publishing Group (NPG),
which publishes Nature, says that important
questions about the archive, such as who
would take responsibility for the accuracy of
the submissions, need to addressed before
NPG can take a position on the plan. ■

news

134 NATURE | VOL 432 | 11 NOVEMBER 2004 | www.nature.com/nature

Barbara Simm,Munich
A 12-year-long investigation into a possible
nuclear link to childhood leukaemia in
northern Germany took a bizarre turn last
week. On 8 November, six members of an
eight-strong expert commission resigned,
accusing the local authorities of covering up
a fire at an alleged secret nuclear lab.

The startling accusation got prime-time
media attention throughout Germany. State
officials immediately rejected it as a “weird
conspiracy theory”, and announced that 
they would bring legal charges against
Otmar Wassermann, a retired toxicologist 
at the University of Kiel who chaired the
investigation.

The state government of Schleswig-
Holstein in 1992 asked the commission to
investigate the cause of an unusual cluster 
of leukaemia cases in the vicinity of the
Krümmel nuclear power plant near
Hamburg. Between 1989 and 1991, six 
cases of childhood leukaemia in the area 

put incidence about ten times higher than
the German average. Today, the number of
new cancer cases has dropped, but is still
above average.

In 1996, a report from the Öko Institute
— an independent environmental research
institute critical of nuclear energy — ruled
out a link to a reactor operated by the
nearby GKSS research centre (see Nature
384, 398; 1996). Now the members of the
Wassermann commission who resigned
have added that the cluster cannot be
blamed on the nuclear power plant either.

Wassermann claims to have found traces
of radioactive products, including
americium and plutonium isotopes, in soil
near the GKSS centre. He says that the traces
don’t come from either Chernobyl fallout or
from atomic bomb tests. Instead he suspects
that the GKSS carried out “secret nuclear
experiments” in the 1980s; a fire may then
have released nuclear contamination that
caused the cancer cluster, he says. An old

aerial photo of the area shows a building
that Wassermann takes to be a secret lab.

Hans-Friedrich Christiansen, a
spokesman for the GKSS, denies that any
kind of secret or unauthorized experiments
have ever been carried out at the centre, and
says that there has never been a large fire.
The building in the photo could have been a
bunker from the Second World War, he adds.

Erich Wichmann, an epidemiologist at the
National Research Center for Environment
and Health in Neuherberg, and a member of
Wassermann’s commission who did not
resign, says that Wassermann’s conclusions
are too speculative. Moreover, he says,
independent labs have since failed to find
unusual radioactive substances in the area.

A government spokesman says that
Schleswig-Holstein has spent €4.5 million
(US$5.8 million) in 12 years to find the
cause of the leukaemia cluster. The
Wassermann commission was set to be
wound up next February. ■

Leukaemia sleuths accuse state of nuclear cover-up

The Wellcome Trust’s new London HQ: the charity
has set out plans for open-access publishing.

Trust gives warm welcome to open access

P.
JO

R
D

A
N

/P
A

©  2004 Nature  Publishing Group

pnewman


	Leukaemia sleuths accuse state of nuclear cover-up
	References


