
Declan Butler
A spat between the New England Journal of
Medicine (NEJM) and one of the leaders of
a movement for open access to the scientific
literature has resulted in the journal reject-
ing a paper on kidney transplants at the last
minute — and immediately reaccepting it
without the names of four of the original
authors.

Caught up in the disagreement is 
Minnie Sarwal, a young researcher at Stan-
ford University School of Medicine in 
California, the lead author of the paper,
“Molecular heterogeneity in acute renal 
allograft rejection identified by DNA micro-
array profiling”(M. Sarwal, et al. N. Engl. J.
Med. 349, 125–138; 2003), which was finally
published on 10 July.

One of her Stanford co-authors, Patrick
Brown, says he wanted the paper to be sent 
to an open-access journal, but reluctantly
agreed to the NEJM as this was important 
for Sarwal’s career. Brown is a co-founder of
the Public Library of Science (PLoS), which
launches its first open-access journal next
month. Papers published in PLoS journals
are freely available from the time at which
they are published, whereas most journals
make papers available only to subscribers,
for a period of time at least — six months in
the case of the NEJM.

Brown says that he insisted that the NEJM
publish the paper under the terms of the
PLoS open-access licence, which stipulates
that the authors retain copyright but agree to
allow the unrestricted use, distribution and
reproduction of the article in any form, pro-
vided that the original work is properly cited.

The terms on which the paper was 
originally accepted are now hotly disputed,
however. When Brown received the galley
proofs in June, a sentence — “This article is
published under the terms of the PLOS open
access license” — had been deleted from a
previously agreed edit of the paper. Jeffrey
Drazen, editor-in-chief of the NEJM, says
that the sentence was only spotted at the last
minute,and was unacceptable.

Drazen says that the offending sentence
was not present in the original submitted
paper, and was added later. Brown admits
this, but maintains that the journal under-
stood his terms from the outset. He had
annotated the copyright form, for example,
to read that submission was “entirely subject
to the condition that the work in question
will be made freely available for distribution
and use by anyone within six months of
publication”.

But Drazen is equally adamant that he
would never have agreed to the PLoS licence
terms, and that the NEJM ’s editors had
thought that the authors’ demands were 
covered by the journal’s standard policy.

Sarwal, who carried out the initial com-
munications with NEJM, admits this possi-
bility. “This misunderstanding may have
occurred. Brown kind of let me know what
sentences to write in the [covering] letter and
the paper and I did so. I am sad it turned 
out the way it did.”

Drazen’s decision to delete the PLoS rider
presented Brown with a dilemma. He says
that he wanted to withdraw the paper in
protest, but felt that the results were impor-
tant, and should be published without fur-
ther delay.Sarwal also did not want to retract
the paper,as she had distributed the galleys in
confidence in support of a grant proposal.

Instead, Brown called Drazen and
demanded that his name and that of three
other authors be withdrawn from the paper,
and that this be explained in the published
manuscript. Drazen refused. In a 5 June 
e-mail to Brown, he wrote: “We are with-
drawing acceptance because all eleven origi-
nal authors signed a letter, dated October 

22, 2002, certifying that they were the sole
authors of the work. Thus, we cannot sub-
sequently represent to our readers that the
remaining seven authors are the only authors
of the entire paper.”

The paper was rejected, and a new one
accepted, after Brown asked Drazen to
reconsider, suggesting that the deleted
authors be acknowledged as having con-
tributed to the experiments, and sharing
responsibility for the results.

Drazen says that he agreed to reaccept 
the paper only after Sarwal confirmed that
the new authorship represented the sole
authors of the work, with Brown’s team
being important contributors. The paper
was immediately published. Brown sub-
sequently contacted Nature to persuade this
journal to cover the story.

The spat has resulted in name-calling on
both sides. Brown alleges that the events 
constitute a “clear and documented case of
editorial misconduct in the handling of an
article”, and that the change in authorship is
“manuscript laundering”.

In a statement, the NEJM asserts: “It is 
unfortunate that Dr Brown chose to use
important medical research affecting renal
transplant patients to generate publicity 
for his planned publishing ventures. A
researcher of his experience knows well that
the Journal cannot selectively ignore copy-
right laws so that individual authors can
draw attention to a personal cause.He placed
his desire to promote his personal interest
above his responsibility to his research 
colleagues.”

For her part, Sarwal says: “I am just a
young scientist trying to do good science and
feel terrible that any of this occurred.” n

news

334 NATURE |VOL 425 |25 SEPTEMBER 2003 |www.nature.com/nature

Open-access row leads paper to shed authors

Free for all: Pat Brown wants all published scientific research to be freely available.

© 2003        Nature  Publishing Group


	Open-access row leads paper to shed authors

