news

Paper retracted as co-author admits forgery

David Adam, London

In a case more befitting Sherlock Holmes,
London’s Imperial College is investigating
how several cardiology researchers found
themselves authors of a paper that they
knew little or nothing about.

The bizarre incident came to light on 10
February, when the New England Journal of
Medicine published a retraction notice on its
website. In it, the editors said that several of
the eight authors on the original paper had
not seen the original data or copies of the
manuscript.

Suspicions were raised as soon as the
paper was published on 24 October last year
(W. Shamim et al. New Engl. ]. Med. 347,
1326-1333;2002). “Over anumber of days it
became apparent to us that not all of the
authors had been fully involved in preparing
the paper,” says Gregory Curfman, executive
editor of the journal.

But all eight signatures appeared on both
the original submission and the three revised
versions of the paper that followed. Several of
these signatures, it emerged over the follow-
ing weeks, were forgeries. “There were falsi-
fied signatures on the letters accompanying
the original and revised versions of the
manuscript,” Curfman says.

The paper describes a long-term follow-
up study of 64 patients with hypertrophic
cardiomyopathy, a heart condition caused
by overgrowth of the muscular wall that
separates the left and right ventricles. The

Notice of Retraction

I sl i e March 6, 2001,
Couts et o.! reuest hat e asticke,

A paper offering hope to patients with hypertrophic cardiomyopathy is at the centre of a forgery row.

patients were treated by injecting ethanol
into an artery leading to the thickened wall,
which reduces the muscle’s size.

Curfman puts the blame for the decep-
tion squarely on the shoulders of just one of
the co-authors, who confessed in a brief
letter to the journal that he had forged the
signatures. Butsome people close to the case,
including one of the co-authors who had his
signature forged and did not want to be
identified, pointat more than one culprit.

Six of the authors on the papers were
listed as having affiliations to the National
Heart and Lung Institute at London’s Royal
Brompton and Harefield Hospital, now
part of Imperial College. A spokesperson for

Ministers back gene-crop advisers

Declan Butler, Paris

French government ministers have sprung
to the defence of scientists who claim to
have been harassed and threatened with
violence after they authored a controversial
report for the Academy of Sciences on
transgenic plants.

In a joint statement issued earlier this
month, Claudie Haigneré, junior minister
for research and technology, and Luc Ferry,
minister for youth, national education and
research, condemned the attacks “without
reserve”. They said that the methods of
intimidation — at which they expressed
“astonishment and sadness” — were
unacceptable and were an attempt to stifle
open debate on the issue of transgenic crops.

The report was submitted to the science
ministry last December. It called for
“reasoned and careful” introduction of
transgenic crops, on a case-by-case basis, as
well as an increase in research into the crops
that is commensurate with their agricultural
and industrial importance.

NATURE |VOL 421 |20 FEBRUARY 2003 | www.nature.com/nature

These conclusions drew criticism
from opponents of transgenic crops, who
challenged the report’s independence.
Critics accuse the authors of being active
proponents of transgenic technologies. But
the ministerial report says that such claims
are an attempt to discredit the report’s
conclusions, and demonstrate “a confession
of ignorance or weakness” in the arguments
of those who made the threats.

Writing in French newspaper Le Monde
earlier this year, academy president
Etienne-Emile Beaulieu called on the
government to defend “the honour of
scientists attacked in their mission of
delivering independent and educated
information to society”.

Roland Douce, director of the Institute
of Structural Biology in Grenoble and the
report’s main author, has been a principal
target for the threats. He told Nature that
such was the ferocity of the critical reaction
that he would now think twice before giving
public advice in the future. |

© 2003 Nature Publishing Group

Imperial says that an inquiry, headed by the
college’s rector, Richard Sykes, is already
under way. It is expected to report within
three months, and the college will then
decide whether disciplinary action is needed.

Nature understands that one focus of
the inquiry will be the role of two of the
paper’s authors: Waqar Shamim, a hospital
consultant described as an affiliated member
of Imperial College, and Mohammed
Yousufuddin, a physician who previously
worked as a temporary research fellow at the
Cleveland Clinic in Ohio, and who islisted as
astudent on Imperial’s website.

Shamim is the first named author on the
paper and, Curfman says, was the corre-
sponding author on each of three previous
versions. Yousufuddin is listed as the corre-
sponding author on the published manu-
script, which states that both researchers
“contributed equally to this article”. Neither
Shamim nor Yousufuddin, who has taken
legal advice, according to some of those
involved, could be traced for comment.

Hubert Seggewiss, a cardiologist at a hos-
pital in Schweinfurt, Germany, and another
of the co-authors listed on the paper, says
that the article was a total surprise. “The first
thing I knew of it was when Yousufuddin
rang me two days before its publication to
congratulate me, and to ask me about the
method involved in case journalists ques-
tioned him,” Seggewiss says.

One of the pioneers of the technique
described in the paper, Seggewiss says that he
has performed it on over 600 patients. But he
does not recognize the study in the paper
and says that he has never met Shamim or
Yousufuddin. “They probably used my name
because in the cardiology field I am famous
for this technique,” he says.

He says that some of the data “just don’t
add up”, but adds that Imperial’s investiga-
tion will establish formally whether or not
the conclusions are sound. [ ]
» www.nejm.org

775

SIMON FRASER/SPL; N. ENGL. J. MED. WWW.NEJM.ORG



	Paper retracted as co-author admits forgery

