
© 1995 Nature  Publishing Group

Inquiry at Harvard prompts 
research paper corrections 
San Diego. Three prominent physicians 
from Harvard Medical School working at 
the Children's Hospital in Boston have been 
forced to publish an extensive correction in 
connection with federally funded research 
on a treatment for rare, life-threatening 
birthmarks in infants. 

The correction has been published in the 
New England Journal of Medicine (NEJM) 
after a lengthy investigation by Harvard into 
the conduct of the physicians, R. Alan B. 
Ezekowitz, John B. Mulliken and Judah 
Folkman. The latter is internationally 
renowned for his discoveries on angiogene­
sis, the process by which blood vessels grow. 

It follows a briefer correction, published 
unilaterally last year by the three when the 
investigation was still under way, which 
included corrected data about some of the 
patients involved in the study, but without 
any accompanying comment - or even 
identification of the names of the authors. 

The investigation concerned an article 
published in theNEJM (326, 1456-63; 1992) 
on the effectiveness of interferon alfa-2a in 
reducing large hemangiomas, growths that 
can occasionally block an infant's airway, 
affect its vision or compromise a vital organ. 

The article, based on observations of 20 
cases, claimed that the therapy had had a 
substantial effect. But Harvard officials say 
that after it was published, other physicians 
who had referred the children to the team 
complained about various inaccuracies. 
According to David Nathan, physician­
in-chief at Children's Hospital, this prompt­
ed Harvard to set up an ad hoc committee to 
investigate possible misconduct, the first 
such probe at the 325-bed institution. 

The committee found that there was no 
misconduct or fraud, says Nathan. But it did 
find many errors needing correction. These 
included the fact that some hemangiomas 
were reported to have regressed more than 
they did; that the lesions were not measured, 
as the article suggested; that some patients 
were not treated for the period reported; 
that prior therapies used on some patients 
were not listed correctly; and that monthly 
blood tests were not taken on all patients as 
reported, with the result that no conclusion 
could be reached on drug toxicity. 

The results of Harvard's investigation 
were sent to the National Institutes of 
Health (NIH)'s Office of Research Integrity 
(ORI), which, according to Nathan, accept­
ed the university's findings. But it appears 
that neither the National Cancer Institute 
(NCI), nor the National Center for 
Research Resources - the NIH agencies 
whose grants were cited as funding the 
research - was notified of the Harvard 
investigation or of any corrective actions. 

NATURE · VOL 377 · 19 OCTOBER 1995 

Collette Freeman, the NCI grant officer, 
described the situation as "extraordinary" 
and "bizarre" when told of the correction. 

Harvard officials refuse to comment on 
the case, or to say whether any sanctions 
were issued against the researchers. Nor 
were any of the three physicians prepared to 
comment. But in their correction, published 
on 31 August, they wrote: "We are embar­
rassed by our errors and regret them. We 
apologize to the readers for any misunder­
standing and thank our colleagues for their 
assistance in correcting our report." 

Nathan called the interferon research "a 
very important paper" by "distinguished 
investigators". But, he claims, the resear­
chers "got very busy" and "just slapped this 
paper together". He accepts that almost all 
the errors in the eight-page article tend to 
improve the apparent success of the thera­
py. "That is how the original complaint was 
made," says Nathan. "It is curious that it 
turned out that way." 

The lengthy investigation appears to 
have been marked by contention, defiance 
by the researchers and anger. Nathan says 
that when the Harvard review started, the 
three "became very irritable", submitting 
material for correction to the journal against 
his advice. "The first correction wasn't certi­
fied by Harvard," said Nathan. "I felt it was 
wiser to be patient, collect all the errors and 
deal with them in one fell swoop," he says, 
adding that the medical school feels strongly 
that corrections have to be certified by the 
institution. 

Jerome P. Kassirer, who took over as edi­
tor-in-chief at the NEJM after the first cor­
rection was published, says that the Harvard 
researchers submitted "material that was 
very confusing" for this correction. Earlier 
this year, he says, the three physicians sub­
mitted further material, approved by Har­
vard, but this was little easier to interpret. 
"The editors had a great deal of trouble fig­
uring out what they were driving at." 

Despite the errors, Nathan said the con­
clusions of the study remain valid, and that 
interferon remains the preferred therapy for 
such hemangioma cases. But some physi­
cians feel a random, prospective study is still 
required to back up this conclusion, as the 
lesions are known to regress on their own as 
children age. 

"I have to express reservations about any 
non-randomized study, especially one in 
which it now appears that the data was 
brushed up," says Ajay J. Vora, a paediatric 
haematologist at Children's Hospital in 
Sheffield, in the United Kingdom, who orig­
inally questioned the interferon study in a 
letter to the NEJM in October 1992. 

Rex Dalton 

NEWS 

US plays hard to get 
as Unesco continues 
to woo support 

Paris. Even hardened spectators of the 
long-running saga over whether the United 
States will rejoin the United Nations 
Educational Cultural and Scientific 
Organization (Unesco) -which it left in 
1984, complaining of chronic mismanage­
ment and anti-Western bias - are confess­
ing bemusement at the latest chapter. 

Speaking at a press lunch in Paris last 
week, Federico Mayor, the director general 
of the UN agency, claimed that President 
Bill Clinton had written to him in January 
saying the United States was prepared to 

g; rejoin, as it felt 
~ the agency had 
~ been sufficiently 
~ reformed, and 
! that the only 
~ problem was that 
E it could not raise 
& the $65 million 

needed to pay its 
annual member­
ship. 

But the offi-Mayor: wants backing 
from the United States. cia! US position 

appears less 
clear-cut. Recommendations from a 
government task force in 1993 that the 
United States should rejoin has never been 
formally endorsed by the administration. 
Moreover, says one State Department 
official, the election of a Republican 
majority in Congress, keen to cut payments 
to international agencies, means that the 
chances of rejoining Unesco in the near 
future are virtually zero. 

The official also gives a somewhat 
different account of the events described by 
Mayor. He says that Mayor understood 
that the domestic US political scene ruled 
out the United States rejoining Unesco 
soon, but was concerned that the other 
member states might conclude that "there 
must be something wrong with Unesco if 
the US is staying out". 

Mayor therefore asked the US admini­
stration to help to boost Unesco's credi­
bility by issuing a statement saying it was 
satisfied with the reforms at the agency, 
according to the official. 

One formula being considered is that 
used by Clinton in his Jetter in which he 
"applauded the substantial progress" 
being made by Unesco in addressing the 
problems that led to US withdrawal. 

This letter was not in fact addressed to 
Mayor, as the latter claimed, but to Cyrus 
Vance, co-chairman of the national council 
of the US United Nations Association, who 
had earlier written to Clinton asking him 
to include funding for Unesco membership 
in the 1996 budget. Declan Butler 

569 

anu
IMAGE 
UNAVAILABLE FOR COPYRIGHT REASONS 


	US plays hard to get as Unesco continues to woo support



