NEWS

Inquiry at Harvard prompts
research paper corrections

San Diego. Three prominent physicians
from Harvard Medical School working at
the Children’s Hospital in Boston have been
forced to publish an extensive correction in
connection with federally funded research
on a treatment for rare, life-threatening
birthmarks in infants.

The correction has been published in the
New England Journal of Medicine (NEJM)
after a lengthy investigation by Harvard into
the conduct of the physicians, R. Alan B.
Ezekowitz, John B. Mulliken and Judah
Folkman. The latter is internationally
renowned for his discoveries on angiogene-
sis, the process by which blood vessels grow.

It follows a briefer correction, published
unilaterally last year by the three when the
investigation was still under way, which
included corrected data about some of the
patients involved in the study, but without
any accompanying comment — Or even
identification of the names of the authors.

The investigation concerned an article
published in the NEJM (326, 1456-63; 1992)
on the effectiveness of interferon alfa-2a in
reducing large hemangiomas, growths that
can occasionally block an infant’s airway,
affect its vision or compromise a vital organ.

The article, based on observations of 20
cases, claimed that the therapy had had a
substantial effect. But Harvard officials say
that after it was published, other physicians
who had referred the children to the team
complained about various inaccuracies.
According to David Nathan, physician-
in-chief at Children’s Hospital, this prompt-
ed Harvard to set up an ad hoc committee to
investigate possible misconduct, the first
such probe at the 325-bed institution.

The committee found that there was no
misconduct or fraud, says Nathan. But it did
find many errors needing correction. These
included the fact that some hemangiomas
were reported to have regressed more than
they did; that the lesions were not measured,
as the article suggested; that some patients
were not treated for the period reported;
that prior therapies used on some patients
were not listed correctly; and that monthly
blood tests were not taken on all patients as
reported, with the result that no conclusion
could be reached on drug toxicity.

The results of Harvard’s investigation
were sent to the National Institutes of
Health (NIH)’s Office of Research Integrity
(ORI) , which, according to Nathan, accept-
ed the university’s findings. But it appears
that neither the National Cancer Institute
(NCI), nor the National Center for
Research Resources — the NIH agencies
whose grants were cited as funding the
research — was notified of the Harvard
investigation or of any corrective actions.

NATURE - VOL 377 - 19 OCTOBER 1995

Collette Freeman, the NCI grant officer,
described the situation as “extraordinary”
and “bizarre” when told of the correction.

Harvard officials refuse to comment on
the case, or to say whether any sanctions
were issued against the researchers. Nor
were any of the three physicians prepared to
comment. But in their correction, published
on 31 August, they wrote: “We are embar-
rassed by our errors and regret them. We
apologize to the readers for any misunder-
standing and thank our colleagues for their
assistance in correcting our report.”

Nathan called the interferon research “a
very important paper” by “distinguished
investigators”. But, he claims, the resear-
chers “got very busy” and “just slapped this
paper together”. He accepts that almost all
the errors in the eight-page article tend to
improve the apparent success of the thera-
py. “That is how the original complaint was
made,” says Nathan. “It is curious that it
turned out that way.”

The lengthy investigation appears to
have been marked by contention, defiance
by the researchers and anger. Nathan says
that when the Harvard review started, the
three “became very irritable”, submitting
material for correction to the journal against
his advice. “The first correction wasn’t certi-
fied by Harvard,” said Nathan. “I felt it was
wiser to be patient, collect all the errors and
deal with them in one fell swoop,” he says,
adding that the medical school feels strongly
that corrections have to be certified by the
institution.

Jerome P. Kassirer, who took over as edi-
tor-in-chief at the NEJM after the first cor-
rection was published, says that the Harvard
researchers submitted “material that was
very confusing” for this correction. Earlier
this year, he says, the three physicians sub-
mitted further material, approved by Har-
vard, but this was little easier to interpret.
“The editors had a great deal of trouble fig-
uring out what they were driving at.”

Despite the errors, Nathan said the con-
clusions of the study remain valid, and that
interferon remains the preferred therapy for
such hemangioma cases. But some physi-
cians feel a random, prospective study is still
required to back up this conclusion, as the
lesions are known to regress on their own as
children age.

“I have to express reservations about any
non-randomized study, especially one in
which it now appears that the data was
brushed up,” says Ajay J. Vora, a paediatric
haematologist at Children’s Hospital in
Sheffield, in the United Kingdom, who orig-
inally questioned the interferon study in a
letter to the NEJM in October 1992.

Rex Dalton

N s At & e wae w e e

US plays hard to get
as Unesco continues
to woo support

Paris. Even hardened spectators of the
long-running saga over whether the United
States will rejoin the United Nations
Educational Cultural and Scientific
Organization (Unesco) — which it left in
1984, complaining of chronic mismanage-
ment and anti-Western bias — are confess-
ing bemusement at the latest chapter.
Speaking at a press lunch in Paris last
week, Federico Mayor, the director general
of the UN agency, claimed that President
Bill Clinton had written to him in January
saying the United States was prepared to

¢ rejoin, as it felt

2 the agency had

IMAGE % be;:n suéﬁcientl()l'

& reformed, an

UNAVAILABLE S that the only
FOR + problem was that
COPYRIGHT £ it could not raise
REASONS © the $65 million

needed to pay its
annual member-

ship.
Mayor: wants backing . But the ,o,fﬁ'
from the United States.  ¢ial US position
appears less
clear-cut. Recommendations from a

government task force in 1993 that the
United States should rejoin has never been
formally endorsed by the administration.
Moreover, says one State Department
official, the election of a Republican
majority in Congress, keen to cut payments
to international agencies, means that the
chances of rejoining Unesco in the near
future are virtually zero.

The official also gives a somewhat
different account of the events described by
Mayor. He says that Mayor understood
that the domestic US political scene ruled
out the United States rejoining Unesco
soon, but was concerned that the other
member states might conclude that “there
must be something wrong with Unesco if
the US is staying out”.

Mayor therefore asked the US admini-
stration to help to boost Unesco’s credi-
bility by issuing a statement saying it was
satisfied with the reforms at the agency,
according to the official.

One formula being considered is that
used by Clinton in his letter in which he
“applauded the substantial progress”
being made by Unesco in addressing the
problems that led to US withdrawal.

This letter was not in fact addressed to
Mayor, as the latter claimed, but to Cyrus
Vance, co-chairman of the national council
of the US United Nations Association, who
had earlier written to Clinton asking him
to include funding for Unesco membership
in the 1996 budget. Declan Butler

569


anu
IMAGE 
UNAVAILABLE FOR COPYRIGHT REASONS 


	Inquiry at Harvard prompts research paper corrections



