790

Nature Vol. 292 27 August 1981

Deep sea research

Watery grave?

Washington

In a compromise designed to meet con-
flicting pressures on oceanographic
research, the National Science Foundation
(NSF) has decided to incorporate its
current Deep Sea Drilling Project (DSDP)
into its new Ocean Margin Drilling
Program (OMDP), the latter to be
financed jointly with the oil industry using
the drilling ship Glomar Explorer to
investigate the geology of the ocean bed.

The decision will mean phasing out
Glomar Challenger, the ship from which
DSDP currently operates. Several
scientific goals of the programmes will
continue in drilling from the Explorer. To
accommodate them, part of Explorer’s
own research programme, to be directed at
the ocean margins beyond the edge of the
continental shelf, will be delayed.

NSF officials hope that by combining
the two programmes they will significantly
reduce the total costs of scientific ocean
drilling programmes and provide a
“‘realistic framework’’ within which both
can be pursued. In addition to the financial
advantages, they concede that the decision
should reduce some of the friction that had
been caused by the scientific community’s
concern that commercial goals would
squeeze out scientific objectives.

Ten oil companies have so far agreed in
principle to contribute towards the costs of
the Ocean Margin Drilling Program,
announced last year by NSF as a jointly-
funded venture (Nature 283, 321; 1980).
The project had been enthusiastically
promoted by the Office of Science and
Technology Policy as a model for future
collaboration between the public and the
private sector.

Many scientists, however, feared that
too much of the OMDP activity would be
concentrated on areas of the ocean floor of
greater interest to the oil industry than to
the academic community; also that the
series of experiments currently being
conducted from Glomar Challenger, which
can drill holes more cheaply and quickly
but is more restricted in its performance,
than Glomar Explorer, would be brought to
a premature conclusion.

Dr John Slaughter, director of NSF, has
now announced a compromise. Glomar
Challenger will be retired in about 1983,
when experiments would be transferred to
Explorer. Plans to equip Explorer with a
“riser’’ — a casing around the drill used to
prevent blow-outs from occurring if
pockets of oil or gas are hit — would be
carried out 2 or 3 years later. After that the
Explorer would divide its time between
OMDP (to which industry will contribute
about $18 million a year) and an extension
of the current non-riser drilling being
carried out by Challenger, a solution which
seems acceptable to both scientists and
industry representatives.  David Dickson

A Press Council adjudication 1

This is the text of an adjudication issued
by the UK Press Council on 26 August:
The Press Council finds the author was
invited to submit an article but not that
there was an undertaking that the article
would be published. Notwithstanding the
invitation, whether it would be published
remained a matter for the editor’s
decision. Alterations which met the
criteria laid down by the editor had not
been made by the time he told Dr Miller
he had decided after all not to publish the
article and suggested he send it elsewhere.
The editor did, as Dr Miller complains,
submit the article to another scientist
mentioned in it, but the Press Council is
satisfied he did so with Dr Miller’s con-
sent and no complaint can be made at this.
The council is not satisfied the editor
used material from the unpublished
article in his editorial comment dealing
with the same subject. The council,
however, believes that the timing of the
editorial comment so soon after the
rejection of the article was unfortunate.
It shares the view put to it by the editor
that he ought to have given Dr Miller a

fuller answer sooner — and thus an
opportunity to submit his article to
another scientific journal for

consideration before publication of
Nature’s editorial on the subject. The
complaint against Nature is not upheld.

The explanatory statement issued by
the UK Press Council is as follows:

Although a scientist was invited to
submit a magazine article, the decision
whether to publish it was for the editor,
the Press Council has ruled.

Soon after an invited article was
rejected, the magazine commented
editorially on the same subject. Despite
the unfortunate timing, the Press Council
said, it was not satisfied the editor used
material from the submitted article.

The council did not uphold a complaint
against Nature by Dr Jeffrey H. Miller,
professor in the Department of
Molecular Biology at the University of
Geneva that, having refused to publishan
invited article submitted to him in
confidence and amended by the author
according to requirements stipulated by
the editor, the editor submitted the article
to a person mentioned in it and used some
of the material in the article as the basis of
his own editorial comment.

Dr Miller suggested an article to Nature
and was asked to submit it. In it he
forecast growing controversy over mixed
industrial and academic research into
applied microbiology. The article
contained criticisms of Professor Charles
Weissmann, of the University of Zurich.

Mr John Maddox, who then became
editor of Nature, sent Dr Miller an
amended copy of the manuscript, saying
charges against individual scientists
should be justifiable and temperate. Dr
Miller sent a second version including

many suggested changes but which was
still critical of Professor Weissmann.

The editor phoned Dr Miller saying he
was ready to publish the article but would
like to show it to Professor Weissmann.
Dr Miller gave permission. Mr Maddox
later said he could not publish the article:
it was too directly concerned with
Professor Weissmann’s work.

Dr Miller then sent a third version,
saying he had agreed to the professor
seeing the article because he assumed it
was agreed in principle to publish it.
Although he asked for an explanation if
the article was not published, he did not
receive one.

Soon afterwards Nagfure commented
editorially on the propriety of academics
being involved with commercial interests,
saying attempts to exploit new genetic
manipulation technigues could sour the
atmosphere of academic research.

After the solicitors for Dr Miller
complained to the Press Council, the editor
said it was a convention of the scientific
press that personal criticism by outside con-
tributors was not published without
warning. He would have replied to Dr
Miller if the latter had not told a colleague
that he would complain to the council if his
third draft were not published.

Dr Miller said the editor’s plagiarism of
themes not before similarly expressed made
it difficult to publish his article elsewhere.
Mr Maddox argued that Dr Miller’s
comment covered the whole academic
community while the leading article dealt
primarily with molecular biology.

Mr Maddox said there were incorrect and
unpublishable charges against Professor
Weissmann in the first version. He had had
two long phone conversations with Dr
Miller. In the second he said he would
publish the article if the professor couid see
it. Discovering that Professor Weissmann
acted with propriety had undermined his
confidence in Dr Miller’s reporting.

Dr Miller commented he had under-
stood the article was accepted for
publication and only the Weissmann
references were in doubt. The reasons
given for withdrawal had no substance
and the editor drew heavily on his article.

Dr Miller could not attend an oral

inquiry. Mr Maddox told the complaints
committee he showed the second version
to Professor Weissmann, who explained
he had a formal agreement regulating his
commercial activities. This was not
mentioned in Dr Miller’s drafts. Mr
Maddox said that his reaction to the third
draft was that Dr Miller could have made
the amendments earlier but that on
reflection he regretted his rather hot-
tempered reaction that there was no point
in further correspondence.
Nature has no further comment to make
except to hope that Dr Miller (and
Professor Weissinann) will continue to
contribute to its columns.

0028-0836/81/350790-01301.00

©1981 Macmillan Journals Ltd



	A Press Council adjudication

