Original Contribution

Am J Hypertens (2005) 18, 792–796; doi: 10.1016/j.amjhyper.2004.12.011

Alcohol Consumption and Augmentation Index in Healthy Young Men: The ARYA Study

Marijke J.C.A. van Trijp1, Joline W.J. Beulens2,3, Willem J.W. Bos4, Cuno S.P.M. Uiterwaal1, Diederick E. Grobbee1, Henk F.J. Hendriks2 and Michiel L. Bots1

  1. 1Julius Center for Health Sciences and Primary Care, University Medical Center Utrecht, Utrecht, The Netherlands
  2. 2Department of Nutritional Physiology, TNO Nutrition and Food Research, Zeist, The Netherlands
  3. 3Department of Human Nutrition, Wageningen University, Wageningen, The Netherlands
  4. 4Department of Internal Medicine, St. Antonius Hospital, Nieuwegein, The Netherlands

Correspondence: Dr. M.L. Bots, Julius Center for Health Sciences and Primary Care, University Medical Center Utrecht, Str. 6.131, P.O. Box 85500, Heidelberglaan 100, 3508 GA/ 3584 CX Utrecht, The Netherlands E-mail: m.l.bots@umcutrecht.nl

Received 26 August 2004; Revised 1 December 2004; Accepted 4 December 2004.

Top

Abstract

Background: Light-to-moderate alcohol consumption is associated with a decreased risk of ischemic cardiovascular disease, whereas increased alcohol intake is related to hypertension and intracerebral hemorrhage. We studied the effect of alcohol consumption on the augmentation index (AIx), a measure of arterial wave reflection in a population of healthy young men.

Methods: Three hundred twenty-nine men (mean age 28 years) from the Atherosclerosis Risk in Young Adults study (ARYA-study) were studied. The level of alcohol consumption and risk factors for cardiovascular disease were determined. The AIx was estimated by radial applanation tonometry using a Sphygmocor device. The relation between alcohol intake level and AIx was determined using linear regression models.

Results: There was a positive graded relation between alcohol intake and AIx. Subjects who did not drink, who drank 1 to 2 glasses/d, or who drank greater than or equal to3 glasses of alcohol/d had, respectively, a -0.6% (95% confidence interval [CI] -4.2, 3.0), 0.2% (95% CI -2.6, 2.9), and 3.4% (95% CI 0.2, 6.7) difference in AIx compared with very light drinkers (<1 glass/d). After adjustment for current smoking, body mass index and HDL-cholesterol, those consuming >3 glasses/d had a 3.29% (95% confidence interval CI 0.01, 6.7) higher AIx compared with those consuming <1 glass/d.

Conclusions: In a population of healthy young men, the heaviest drinkers had a significantly higher AIx. This finding supports the evidence that increased alcohol consumption is related to vascular damage at young age.

Keywords:

Augmentation index, alcohol, young adults

MORE ARTICLES LIKE THIS

These links to content published by NPG are automatically generated.

Extra navigation

.

naturejobs

natureproducts


ADVERTISEMENT